A A A

انقلاب اسلامی و نقش ماندگار امام خمینی(ره)

استاد مروی حفظه الله در درس خارج فقه 92/11/20 و در ادامه آن در مبحث خارج اصولشان نکاتی بیان فرمودند که اجمال آن چنین است:

انقلاب اسلامی پدیده قرن است به تعبیر سیاستمداران جهان و به تعبیر مرحوم امام تحفه الهی است مسائل مختلفی در چند بعد باید مورد واکاوی قرار گیرد. و دوستان اهل فکر و مطالعه بررسی کنند و از مباحثی است که اگر بخواهیم برای مردم هم مباحث انقلاب اسلامی را مطرح کنیم باید با دید تحلیلی باشد که به مردم چیزی ارائه شود صرفا منبرهای تبلیغاتی و حرفهای تکراری چیزی به دانسته‌های مردم اضافه نمیکند و خسته کننده هم هست و مباحث باید بدون حب و بغض ارائه شود. 5 بحث عمده است:

1ـ علل پیدایش و پیروزی این نهضت است. کم کم به مرحله ای میرسیم که انقطاع نسلها اتفاق میافتد نمیخواهم تشبیه به بعثت پیامبر کنم به هیچ وجه اما هر چه زمان میگذشت مباحث و مطالب حفظ و نقل میشد تا آیندگان بتوانند پی ببرند به اصل قضیه و اهداف لذا در مقیاس کوچک باید کسانی که در عصر اول انقلاب نبوده اند باید بدانند علل چه بوده علل بعیده قریبه تامه و ناقصه و به عبارت امروزی ریشه ها و عوامل پیروزی چه بوده. اگر علل پیدایش و پیروزی این نهضت به ضرورت حدوث و بقائش هر صاحب اندیشه ای پی میبرد از هر ملت و دیدگاهی.

2ـ اهداف و غایات این نهضت اسلامی. با کمال انصاف چه قسمت و بخشی از این اهداف محقق شد و چه بخشی محقق نشد؟ چرا؟ و چه راهی اندیشه شود برای تحقق اهداف غیر متحقَق. باید بدون حب و بغض بررسی شود.

3ـ دست‌آوردها چه بوده برای کشور، مذهب، جهان اسلام و جهان سوم.

4ـ آسیب شناسی نهضت اسلامی برای محافظت از نهضت و حتی زایش های جدید را بجوییم.

5ـ چالشهایی که این انقلاب و نهضت با آن درگیر است. یک حرکت و تحول بنیادین در جامعه ایجاد شده که نه تنها در کشور بلکه در دنیای اسلام و جهان سوم و غرب داشته که در سه بعد چالش را باید بررسی کرد اجتماعی فرهنگی و سیاسی.

در مورد علل پیدایش انقلاب باید عوامل اساسی را بررسی نمود من بیش از ده کتاب را از نویسندگان غربی مطالعه کرده ام و عواملی که آنان استقصاء میکنند برای پیروزی بسیاری از اینها در کشورهای دیگر هم بوده و هنوز هم هست اما در آن کشورها یا انقلاب نشده یا اگر میشود انقلابشان هیچ دست‌آوردی نداشته. وضعیت جهان در سی و چند سال قبل را بررسی کنید هم زمان با اوان انقلاب که تفکرهای مختلفی بوده که هر کدام هم داعیه نهضت و حکومت داشته اند و آنها نه به انقلاب رسیدند و نه به حکومت لذا باید دید علل اساسی پیروزی انقلاب اسلامی چیست؟

متأسفیم که در ایام دهه فجر که باید نهادهای حکومتی و دولتی و اندیشمندان و دانشگاهها و حوزه ها به تحکیم این مبانی بپردازند متأسفانه تنها کسی که به این مباحث توجه دارد مقام معظم رهبری است و در انظار دیگران مغفول عنه است علل و اهداف انقلاب و با ملایمت عرض میکنم که گویا دولت و متصدیان این کشور تمام همتشان از این نهضت بزرگ و این چالشها و اهداف نه فقط این دولت بلکه دولت قبل هم چنین بوده که تمام همتشان شده جشنواره فیلم فجر که گویا بزرگترین اتفاق دنیا که سرمایه گزاری میشود این جشنواره است ما با فیلم و سینما به تعبیر مرحوم امام مخالف نیستیم اما آیا فقط این است بله کارهای خوبی هم انجام میشود در بین اهل این فن هم افراد فهیم هست اما بیش از اندازه به این حوزه توجه میشود.

یکی از مهمترین علل پیروزی جایگاه روحانیت بوده. معنای ولایت فقیه و مصداق آن امام و رهبری.

تذکرات:

1ـ توصیه های مقام معظم رهبری به متفکران و دولت و منتقدان و همه افراد که هم دولت با شعارهایی که داده قدرت تحمل را بالا ببرد و هم منتقدان باید منصفانه و مؤدبانه نقد کنند و مخصوصا اگر منتقد روحانی و صاحب تریبون باشد خیلی ادب لازم است. به هیچ وجه نباید از انصاف پا را فراتر نهیم.

2ـ  از بعض شخصیتهای مؤثر در دولت در جمع خصوصی مطالبی بیان شد و من به شخص ایشان نکاتی گفتم و بعد ایشان در دانشگاه تهران هم مطالبی بیان کردند که بعد گفتند من مقصودم این نبوده و حرف ایشان را قبول میکنیم اما شخصیتهای مؤثر در حکومت باید توجه کنند اگر میخواهیم ار کشور دین و ناموس و استقلال خودمان دفاع کنیم و مذاکره را برد برد پیش ببریم به هیچ وجه از توجه به قدرت دفاعی کشور و اعلام تهدید این قدرت غفلت نکنیم.  در آن جلسه من به خود ایشان که شخصیت متفکر سیاست خارجی دولت است گفتم شما حتما ترجمه و نسخه اصلی و انگلیسی کتاب استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن بیست و یکم را مطالعه کردید که چندین نفر از متفکران و سیاستمداران امریکائی نوشته اند و ترسیم کرده اند مسیر حرکت امریکا را. باید بگوییم ما هم گزینه روی میز داریم و این را بدانیم که عقل و نقل میگوید در کلام امیر المؤمنین که لایمنع الضیم الذلیل انسان ضعیف هیچ ستمی را نمی‌تواند از خود دور کند.

در بحث اصول ادامه مطلب را بیان کردند:

سیاستمداران و جامعه شناسان حتی غربی یکی از مهمترین عوامل و شگفت‌انگیزترین عوامل را شخصیت امام میدانند و اگر امام یک سیاستمدار زبر دست و یا نظامی مهمی بود عجیب نبود که چنین تأثیری بگذارد اما امام 15 سال از مردمش دور بود. بعضی می‌گویند ما سه نفر از رهبران دنیا داشته ایم که در حالی که از مردمشان دور بوده اند توانسته اند نهضتشان را رهبری کنند نفر بوده اند که دو گل، لنین و کاسترو اینان کمتر از پنج سال از مردمشان دور بوده اند اما یک روحانی پیرمردی که 15 سال از مردمش جداست و فقط با نفوذ کلام بتواند نهضت عظیمی را رهبری کند و به پیروزی رساند اعلام شگفتی میکنند که قابل هضم برایشان نیست. .

حسنین هیکل روزنامه نگار مصری میگوید ان الخمینی حیّر الشرق و أزعج الغرب و شغل العالم.

اگر این شخصیت تحلیل شود در دامن چه مکتب و تفکری بزرگ شد و چه نهادی این شخص را بزرگ کرد و نکات قوت این نهاد یعنی نهاد روحانیت و نکات قوت و چالشهایی که این نهاد را تهدید می‌کند چیست؟

تأکید میکنم در تظاهرات 22 بهمن شرکت کنید.

تذکراتی که اشاره شد در صحبت قبل باید توجه شود.

1ـ چنانکه رهبری فرمودند دولت و منتقدین باید ادب و انصاف را رعایت کنند.

2ـ بعض شخصیتهای حکومتی قدرت را ضعیف جلوه میدهند در حالی که نیاز به قدرت واقعی بالا داریم و داریم و باید مثل آنان که همیشه گزینه های روی میزشان را مطرح میکنند ما هم باید چنانکه در 8 سال نشان دادیم قوی وارد شویم.

3ـ امضای توافق نامه فی الجمله قابل دفاع است . البته نکاتی را در جلسه ای که وزیر امور خارجه آمدند قم  به ایشان گفتم موضع گیریهای رسمی امریکاییها نگران کننده است ما باید خیلی خوش بینانه به قضیه نگاه نکنیم اگر در سنای امریکا در مقابل میلیونها چشم د رداخل و خارج دارند یقین بدانید که بعدا نمیتوانند از این موضع دست بردارند نگویید سخنانشان مصرف داخلی است. لذا علاوه بر دیپلماسی گفتگو تا زمانی که قواعد بازی را بهم نزده اند باید بدانیم احتمال پیروزی این مذاکرات در حالت خوش بینانه پنجاه پنجاه است و باید برای حالت شکست هم برنامه داشته باشیم نباید بودجه و اقتصاد وابسته به توافق کنیم که توافق خواهیم کرد پس بودجه را چنین مبندیم بلکه باید تیم اقتصادی بدون نگاه به توافق برنامه ریزی کند بحث اقتصاد مقاومتی و راه های دیگر را هم مد نظر داشته باشد که دچار اشتباه در محاسبه نشویم ضمن اینکه سیاه نمایی نمیکنیم که روز سیاه تاریخ شد و ملت را روسیاه کردند.

بالأخره یک پیروزی میلیمتری در زمین دشمن است اما باید هشیار باشیم در ادامه راه.

این ایام را تبریک عرض میکنم و انشاء الله در تظاهرات 22 بهمن هم شرکت میکنید.