A A A

آیة الله حاج شیخ جواد مروی حفظه الله در پایان درس خارج فقه دوشنبه چهاردهم آذرماه 1401 ضمن بزرگداشت ایام فاطمیه، اغتشاشات اخیر را محکوم و نکات مهمی بیان فرمودند.

ایشان در ابتدای سخنانشان فرمودند وظیفه ما زنده نگه‌داشتن قیام صدیقه طاهره در مقابل بزرگترین ظلم در تاریخ بشریت و غصب حق مولایمان بلکه حق کل امت اسلامی و بلکه حق همه بشریت است.

زنده نگاه داشتن قیام ایشان و تعظیم ایام فاطمیه یکی از الزاماتی است که به هیچ وجه نمی‌توانیم عدول کنیم و بگذریم.

هر چه تاریخ تکرار می‌شود انسان به این نکته دقیق پی می‌برد که چرا اهل بیت علیهم السلام اهتمام کامل به احیاء دو حادثه داشتند که نباید فراموش شود یکی حادثه عاشورا و دیگری قیام حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها است.

ایشان به دوستانی که در صراط تبلیغ هستند تأکید نمودند که در صورت امکان حتما به انجام وظیفه بپردازند و از محتوای بلند دو خطبه معروف حضرت بهره ببرند. مرحوم شرف الدین که ذوب در حبّ اهل بیت و عقائد امامیه بودند (در نامه 104 کتاب شریف المراجعات) می‌فرمایند: وللزهراء عليها السلام حجج بالغة ، وخطبتاها في ذلك سائرتان، كان أهل البيت يلزمون أولادهم بحفظهما كما يلزمونهم بحفظ القرآن.

ایشان در ادامه بیاناتشان فرمودند در فرصتهای تبلیغی، این حوادث دو ماهه اخیر ایران را حتما باید مورد تحلیل و بازبینی قرار دهید. بدون شک یک اغتشاش وسیع و سازمان یافته علیه نظام اسلامی است که هر انسان منصفی به ابعاد مسأله توجه کند کاملا به این نکته میرسد که حمله مستقیم به مراکز نظامی، امنیتی، خصوصی، عمومی، کشتار و خشونت سبعانه‌ای که به دست اغتشاش گران انجام شد قابل گذشت نیست. ورود اوباش و رهبری صهیونیستها و نیروهای مرتجع و زخم خورده از انقلاب اسلامی نکاتی نیست که قابل چشم پوشی باشد.

ناکامی آنان در همراهی مردم با اغتشاشگران که بسیار از نظر جامعه شناختی مهم است با اینکه جمع زیادی از مردم به مسائل اقتصادی و روش ها اعتراض دارند اما همراهی نکردند و به دنبال عمود خیمه انقلاب و ولایت فقیه بودند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه همچنین فرمودند در این اغتشاشات، تعرض به روحانیت هم به وجوه مستقیم و حتی بچگانه‌ای اتفاق افتاد. سابقه سیاسی روحانیت و سابقه تأثیر گذاری روحانیت در طول 1200 سال گذشته که در دنیا اتفاق افتاده و قدرت بسیج توده‌ها ضد استعمارگران و نیروهای استکباری را در عالم نشان داده و همین جایگاه است که باعث شده کینه دشمن هر روز بیشتر شود. جالب است که با بعض حرکتهای بچه‌گانه و خنده دار همه استکبار خوشحال شدند و شروع به ابراز مسرت کردند و به همین حرکات دل‌بسته‌اند.

اندکی توجه به سابقه روحانیت و تقابلهای سنگین روحانیت با دشمنان، کاملا علت این حرکتها را روشن می‌کند و اگر این عداوتها نمی‌بود باید نسبت به عملکردمان شک می‌کردیم. حرکتهای دشمن کاملا طبیعی است و خواهید دید این حرکتها به نفع تشیع تمام می‌شود و روحانیت شیعه در مقابل موجهای بزرگ، استوار ایستاده است.

فردا هم توسط نهادهای حوزوی در مدرسه مبارکه فیضیه تجمعی است که در صورت امکان اعزه شرکت کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان سخنانشان فرمودند از مسئولان عاجزانه می‌خواهم با تدبیر در مسائل اقتصادی به خصوص وضع معیشتی مردم، مسکن، اشتغال و آسیبهای اجتماعی با برنامه ریزی‌های صحیح و توجه به نصح ناصحان دلسوز، نسبت به ایجاد گشایش در امور مردم تلاش بیشتری داشته باشند. لکن از بعض دولتمردان هم گله دارم در مواردی اعتقادم این است که نصح بعض ناصحان شنیده نشد و باید از افراد خبیر و کارشناس استفاده کنند در صحبت‌های مستقیم با ریاست جمهوری در تهران و وزیر اقتصاد و دارائی در جامعه مدرسین، نکات تخصصی و اعتراض خودمان را بدون اغماض بیان کرده‌ایم.

بعض بزرگان هم از سر دلسوزی نکاتی بیان کردند که امید است دولت توجه کند و برای معیشت مردم و اقتصاد و ابعاد مختلف مشکلات مردم از جمله مشکلات داروئی راه علاج بیاندیشند، البته به مقتضای انصاف، از زحمتهایشان، حضورشان بین مردم و تلاشهایشان هم تشکر و قدردانی می‌کنیم.