A A A

 

حضرت آیة الله حاج شیخ جواد مروی دامت افاضاته در پایان درس خارج فقه چهارشنبه، 30 آذرماه 1401 یک به دو نکته مهم به مناسبت ایام پیش‌رو اشاره فرمودند که متن و صوت این بیانات تقدیم حضورتان می‌گردد.

به مناسبت فاطمیه سلام الله علیها به دو نکته مهم اشاره می‌کنیم:

نکته یکم: فدک عنوان مشیر به امامت و ولایت

در فاطمیه گذشته به دو خطبه صدیقه طاهره سلام الله علیها اشاره کردم که می‌توان آن را عصاره قرآن دانست.

فهم این دو خطبه و حفظشان و تبیینشان بسیار باید مورد توجه باشد. عبدالمنعم حسن عالم متشیّع سودانی کتابی نوشته با عنوان بنور فاطمة اهتدیت به نور فاطمه سلام الله علهیا هدایت شدم نزدیک 270 صفحه کتاب است توضیح می‌دهد چگونه خطبه حضرت باعث جذب او شده است. مخصوصا در قسمتی از کتاب چنین زیبا عنوان می‌زند که "خطبة فاطمة شعلة الحق"[3]

جالب است در سفری که سالهای دور به سودان داشتم در حاشیه سخنرانی در دانشکده حقوق دانشگاه سودان و گفتگو با بعض اندیمشندان و بعض نمایندگان مجلسشان با عبدالمنعم حسن هم جلسه‌ای داشتم به من گفت شما که از این کتاب تعریف می‌کنید تقریظی بر آن بنویسید، گفتم در جواب شما پاسخ مرحوم شرف الدین به عبدالفتّاح عبدالمقصود را می‌گویم. وقتی که عبدالفتاح عبدالمقصود عالم و ادیب مصری کتاب الامام علی بن ابیطالب را در 9 جلد و کتاب فاطمة الزهرا ام ابیها را نوشت، عبدالمقصود به مرحوم شرف الدین گفت تقریظ بنویسید مرحوم شرف الدین فرموده بودند أعطنی قلمک حتی أقرّظ کتابک. من این جمله را به ایشان گفتم خیلی خوشحال شد.

نسبت به خطبه حضرت و اینکه آن را به فدکیه نامگذاری کرده اند با اینکه بخش اعظم این خطبه بیان معارف مهمی از حقائق اسلام است باید گفت اصل و عنوان فدک یک عنوان مشیر به حاکمیت و امامت اهل بیت علیهم السلام است.

در لسان ائمه عنوان فدک اشاره به حاکمیت است دعوا بر سر خلافت بوده نه یک باغ و منطقه فدک.

توجه کنید که گاهی خلفاء بنی مراون و بنی عباس وقتی که تشیع قدرت داشت و می‌ترسیدند از قیام شیعه فدک را به اولاد حضرت زهرا سلام الله علیها بازمی‌گرداندند از جمله عمر بن عبدالعزیز فدک را برگرداند.

در مناقب این شهرآشوب جریانی را نقل می‌کند که ظاهرا در مدینه هم بوده. هارون الرشید که حاکمیتش بر منظقه وسیع و گسترده‌ای بوده است و به ابر خطاب می‌کرد هر جا بباری در حاکمیت من باریده‌ای به امام موسی بن جعفر علیهما السلام عرض می‌کند ان هارون الرشيد كان يقول لموسى بن جعفر : حُدَّ فدكا حتى أردها إليك ، فيأبى حتى ألحّ عليه فقال علیه السلام : لا آخذها إلا بحدودها قال : وما حدودها ؟ قال : ان حددتها لم تردها ؟ قال : بحق جدك إلا فعلت ، قال اما الحد الأول فعدن (جنوب جزیرة العرب، یمن)، فتغيّر وجه الرشيد وقال : إيه ، قال : والحد الثاني سمرقند ، فأربد وجهه . والحد الثالث إفريقية (تونس)، فاسود وجهه وقال : هيه. قال : والرابع سيف البحر مما يلي الجزر وأرمينية (سواحد مدیترانه)، قال الرشيد : فلم يبق لنا شئ ، فتحوّل إلى مجلسي قال موسى : قد أعلمتك انني إن حددتها لم تردها فعند ذلك عزم على قتله .[4]

شیعیانی بودند که حتی جانشان را به خطر می‌انداختند که خمس مالشان را تقدیم اهل بیت علیهم السلام کنند مبالغی که درآمد فدک در مقابلش بسیار اندک بود، حالا دعوا سر یک باغ و چند درخت و چشمه آب باشد.

لذا بعد اینکه خطبه را حضرت قرائت کردند عکس العملها را ببینید ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ج 16، ص 214 می‌نویسد فلما سمع أبو بكر خطبتها شق عليه مقالتها فصعد المنبر و قال أيها الناس ما هذه الرعّة إلى كل قالة. همه دیدگاهش نسبت به اهل بیت علیهم السلام نشان می‌دهد و جملاتی می‌گوید که زبان یاری نمی‌کند که انسان قرائت کند و تمام تقابل و هجمه به اهل بیت علیهم السلام را به نمایش می‌گذارد.

نکته دوم: لزوم روشنگری نسبت به حوادث اخیر

دوستانی که موفق بر تبلیغ هستند واقعا با زبان درست و استدلالی مردم را به خطرات و حوادث کشور توجه دهید اعتقاد من این است که چنانکه مردم هم نشان دادند وقتی احساس کردند این حرکت اغتشاش است نه اعتراض مردم همراهی نکردند جمع زیادی از مردم ممکن است از عملکرد حکومت نارضایتی داشته باشند اما به جهت حفظ کشور همراهی نکردند. این تبیین شود برای مردم.

ضمن اینکه اعتراض به جا است و قانون اساسی اعتراض به حاکمیت را مشروع می‌داند و کسی مانع نمی‌شود اما وقتی تبدیل به اغتشاش شود سلطنت طلبها، چهره‌های سیاه منافق و عمله‌های صهیونیستها و تجزیه طلبها میدان دار می‌شوند و دستور به اغتشاش می‌دهند باید به مردم توجه داد که اگر بخواهید از تمامیت ارضی این کشور دفاع کنید الآن وقت دفاع است. این ربطی به اقتصاد و سیاست ندارد.

بارها تأکید کرده و می‌کنم دوستان در تبلیغ‌مان تبلیغ رودررو و همراهی با جوانها و نوجوانها را توجه کنید و علیکم بالاحداث فإنهم اسرع الی کلّ خیر. پیامبر فرمودند حالفنی الشباب و خالفنی الشیاب.

اگر حرکتی بخواهیم ادامه پیدا کند باید در مسیر این حرکت همراهی جوانان را داشته باشیم. خواهشم این است بعض مطالب را شاید روی منبر نمی‌شود گفت اما باید محور اصلی فعالیت ما پای منبر باشد نه روی منبر برای جذب افکار جوانان به مکتب باید مراوده و گفتگو با جوانان داشته باشیم. روی منبر مطالبی را که به ذهنش مفید می‌رسد آماده میکند اما نمی‌داند چه در ذهن مردم میگذرد و چه میزان برای آنان مفید است، مهم گفتگوی پای منبر است اولا بشنوید که شنیدن مهم است همیشه متکلم وحده بودن فائده ندارد. جمع زیادی از افرادی که ناراحتی هم دارند قابل برگشتند.

دستاورد هر سفر را اگر می‌خواهید محاسبه کنید این است که چند رفیق جوان پیدا کردید که به حرف شما دل بدهد. اگر این مسأله را توجه کنیم و مهارت کیفی ارتباط گیری را یاد بگیریم بسیار تبلیغ مؤثری خواهیم داشت.

در همین سفر دهه محرم به استرالیا مثل همیشه دیدم اگر به جوانها میدان داده شود آماده پذیرش هستند البته حرف دارد شبهه دارد سؤال دارد بله عصبانی نشویم تکفیر نکنیم و سخنش را بشنویم همینکه کسی اقبال کرد به شما ارزش دارد، جوان آمده با انبوه افکار دیگر در ذهنش، نسل دوم مهاجرین به استرالیا که انواع افکار در ذهنش هست آمد حرفهایش را زد بعضی اخم می‌کردند به او می‌گفتم بگذارید هر چه می‌خواهد بگوید بعد چند جلسه جوری شد که الآن دائم پیام می‌دهد که من امتحانات مهندسی معماری ام را دادم می‌خواهم طلبه شوم به دنبال گمشده ام هستم که در طلبگی است بگویید چگونه اقدام کنم. همین جوانی که اگر جلسه اول حرفش را گوش کنید می‌گویید اکفر کافرین است.

قدرت تحمل را بالا ببرید البته باید مطالب بنیادی علمی داشته باشید و انسان بتواند پاسخ دهد، خیلی از عصبانیت ها عاملش عدم مطلب و عدم دانش لازم است.

توصیه می‌کنم دوستان عازم تبلیغ ان شاء الله ارتباط ویژه با جوانان را در صدر برنامه‌هایشان قرار دهند.

شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها را به مولایمان حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف و خدمت شما تسلیت عرض می‌کنم ان شاء الله توفیق پیدا کنیم گام‌هایی را در مسیر گسترش و بسط مکتب فاطمی برداریم.

 

 

[3]. لینک مطالعه کتاب بنور فاطمة اهتدیت.

[4]. مناقب ابن شهر آشوب، ج3، ص435؛ بحار الأنوار، ج 29، ص200.