A A A

بیانات حضرت استاد به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام (پایان درس خارج فقه، 1402.02.25):

در دوران امامت ائمه یازده گانه ما تا حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، طولانی ترین و حساس ترین دوره های امامت ائمه ما دوران امامت امام صادق علیه السلام است. در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی علمی تلاش حضرت در صیانت و پالایش از تفکر اسلامی باید بررسی شود.

بعض تراجم نویسان مکتب خلفا که پیرو تفکر اموی هستند متاسفانه به این مسأله اشاره نمی‌کنند مثل ابن کثیر که در تاریخش از بعض شخصیتهای کم ارزش چندین صفحه بحث می‌کند وقتی به حوادث سال 148 هجری میرسد فقط می‌گوید و فهیا مات الامام جعفر الصادق. البته در مقابل، بعض شخصیتهای با انصاف هم داریم که خوب تحلیل کرده‌اند و به بحث از زندگانی حضرت پرداخته اند. به مناسبت به دو نفر اشاره می‌کنم:

ـ دکتر حامد حفنی داود (1918-1984م) استاد ادب عربی و علوم اسلامی قاهره و الجزائر و دانشگاه های دیگر می‌گوید 20 سال در تاریخ تشریع اسلامی و علوم دینی مطالعه می‌کردم به شخصیت عظیمی در فقه اسلامی و فکر اسلامی و جوانب اخلاقی رسیدم که قابل قیاس با دیگران نیست و او الامام سلیل البیت النبوی الامام جعفر الصادق علیه السلام است و من دست نوشته هایی دارم و دوست دارم کتابی با این عنوان بنویسم جعفر الصادق امام العلماء الربانیین و اول المبعوثین من المجددین.

او شخصیت علمی است که تحت تأثیر افکار امام صادق علیه السلام قرار میگیرد با افکار اندیشمندان شیعه آشنا می‌شود تقریظ های جالبی بر کتب شیعه دارد که مهم است. از جمله تقریظی بر الامام الصادق و المذاهب الأربعة از أسد حیدر، تقریظ بر عبدالله بن سبأ مرحوم علامه عسکری، تفسیر مرحوم شبر، المراجعات مرحوم شرف الدین و العقائد المامیه و همه این تقریظهای خودش را در یک کتاب جمع کرده با این عنوان که نظرات فی الکتب الخالده. (برای مطالعه این کتاب کلیک کنید)

ـ شخصیت دومی که فرد بسیار عجیبی بود شاید سه یا چهار سال قبل فوت کرده دکتر أدّ مرداش العقیلی قبلا اشاره کردم، عضو مجلس شورای مصر، مشاور حقوقی حسنی مبارک رئیس جمهور مصر، مشاور حقوقی ملک فهد پادشاه عربستان سعودی قضایای جالبی دارد وقتی راجع به دعای عرفه و سبب شدن جذبش به تشیع مطالبی گفتم.

وقتی خارج از کشور از خودش پرسیدم گفتم لحظه اولی که توجه کردی چون ایشان شیعه شد و صدها نفر از نخبگان جهان اسلام را شیعه کرد و اصلا تبلیغ نمی‌کرد و روش خوبی هم هست گفت فقط حقائق این مکتب را بیان می‌کنم و قلوب و افکار جالبی جذب این مکتب می‌شوند. وقتی هم شیعه شده بود در مصر گفت حسنی مبارک من را خواست گفت وقتی شیعه نشده بودی موج تشیع در مصر ایجاد شده بود حال که شیعه شدی اگر بفهمم در این زمینه قدمی برداشتی تو را از بین می‌برم.

ایشان در لندن مؤسسه تحقیقاتی جالبی نسبت به تشیع داشت.

از ایشان پرسیدم لحظه اولی که در این فکر افتادی در تشیع مطالعه کنی گفت سؤال لطیفی است که از من کسی نپرسیده بود گفت من دکترای حقوق گرفته بودم کارورزی میرفتم در دادگاه های مصر مسیحیان قبطی مصری مسیحیان ارتدوکس در طلاق خیلی مشکل دارند و چیزی به عنوان طلاق به رسمیت نمیشناسند مگر اینکه مرد ادعا کند زن عمل زشتی انجام داده و این را به تفصیل در حضور شاهدان توضیح دهد و زن هم تأیید کند ممکن است اجازه طلاق دهند. ایشان می‌گوید در جلسه دادگاه بودن مرد شروع کرد به توضیح دادن زن هم عرق شرم می‌ریخت و وضعیت بدی بود که خیلی ناراحت شدم به کشیش و مسئول این برنامه گفت این چه وضعیتی است چرا شیوه بهتری غیر از آبروریزی و ظالم به زن ندارید، گفت شما مسلمانها دیگر چه می‌گویید که قتوا می‌دهید مرد با حرکت دادن انگشت شصت پای خودش و به همین راحتی می‌تواند زنش را طلاق دهد. می‌گوید من شرمنده شدم رفتم برای استادم جریان را نقل کردم استادش شیخ ابوزهره بود که الامام الصادق نوشته. گفت ابوزهره جواب داد که برو فقه امام صادق را مطالعه کن و لو کان الامر بیدی لما جاوزت فی القضاء و الفتیا مذهب الامام الصادق.

گفت اولین باری که فقه و مذهب امام صادق را شنیدم از زبان ابوزهره بود.

نکات و محورهای دیگری را ان شاء الله در تحلیل زندگانی امام صادق علیه السلام عرض خواهیم کرد.

این شهادت را خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مراجع عظام و شما تسلیت عرض می‌کنم. اگر دوستان فضای تبلیغی در این ایام داشتند از وظائفه ما پرداختن به امر تبلیغ است. و صلی اله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.