A A A

آیة الله حاج شیخ جواد مروی حفظه الله در ابتدای درس خارج فقه شنبه، پنجم خرداد 1403 بیاناتی به مناسبت درگذشت شهادت‌گونه رئیس جمهور محترم و همراهانشان داشتند که متن و صوت این بیانات تقدیم می‌گردد:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا[1]

در روایات قرآن اینگونه توصیف شده که  فَهُوَ فِي كُلِّ زَمَانٍ جَدِيدٌ وَ عِنْدَ كُلِّ قَوْمٍ غَضٌّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.[2] قرآن همیشه به روز است و تطبیقش در هر زمان و نزد هر قومی زنده است. حوادث شهادت‌گونه أعزه در سقوط بالگرد نشان داد که مصداق و تطبیقی برای این آیه کریمه بود.

این عروج مظلومانه به دنبال تلاش مجدّانه‌ای که در مسیر خدمت به مردم در این سالها رئیس جمهور مردمی انجام داد باعث شد که مردم اینگونه اظهار مودّت و محبّت و علاقه به این فرد و این خط انجام دهند.

نتیجه این حرکت با شکوه مردم هم وحدت ملی و انسجام و پشتیبانی بیشتر مردم از نظام جمهوری اسلامی بود.

نه فرصت هست و نه حال و نه موقعیت که تحلیل کنیم و دست آوردهای این حرکت عظیم مردم را بشماریم و کیفیت استفاده از این حرکت بزرگ را در مسیر انقلاب الآن ترسیم کنیم اما این درس گرفتنی است که اگر در کسی روحیه تواضع و انصاف و دلسوزی برای مردم باشد مردم اینگونه قدرشناسی می‌کنند و به صحنه می‌آیند. البته در مقابل این حرکت عظیم مردم یک عده طرفداران صهیونیسهتای قاتل هم در داخل بودند که خوشحالی میکردند و به قول مثل سائر و رائج بین عربها که اذا رأیت الضباع ترقص فرحا فاعلم بأنّ أسدا قد مات. اگر دیدی کفتارها شادی می‌کنند بدان شیری بر زمین افتاده است.

اما مردم حزن و اندوه داشتند. تحلیل دستاوردهای این حرکت از جهات مختلف باید در جای خودش انجام شود که این دست آورد چگونه حاصل شد و چگونه باید از این دست آورد بزرگ پاسداری کرد و چگونه خون تازه و روح تازه در کالبد انقلاب اسلامی دمید.

از نظر روحی هم در این چند روز خیلی منکسر هستم آقایان میگفتند برای روز تجمع در فیضیه سخنرانی کن گفتم واقعا حال روحی ام مناسب نیست.

یک نکته هم از سید مظلوم امام جمعه تبریز اشاره کنم که برای ما درس است. در مقام این نیستم که نصیحت کنم یا به کسی تعریض کنم، گاهی میگویم سنتهای قویم حوزی باید احیاء شود که یکی از سنتهای قویم اهل بیتی نسبت به مردم است که چگونه با مردم تعامل کنیم، اگر بتوانیم ذره‌ای از زندگانی امام رضا و امام مجتبی و همه اهل بیت علیهم السلام را بفهمیم و بکار بریم. خدا رحمت کند مرحوم آل هاشم مقداری از روش اهل بیتی را در زندگی اش بکار میبرد و مردم چقدر اظهار علاقه داشتند.

برای خودمان هم توجه کنیم که اگر چنین باشد دیدیم چگونه جواب میدهد. یکی از دوستان در شبی که ایشان دفن شد به من زنگ زد و گفت جوانها با چهره های مختلف و قیافه های متفاوت تا نیمه شب حاضر نیستند از سر قبر ایشان به منزل بروند و گریه میکنند. نه علم نه مقام نه جایگاهی که داریم اینها فریبمان ندهد، مقداری برگردیم طرف مردم، مردم دین را دوست دارند و خادمشان را دوست دارند و اینگونه اظهار محبت میکنند مخصوصا با قشر جوان. انقطاعی بین ما و قشر جوان ایجاد شده باید اصلاح شود. نبی گرامی اسلامی فرمود حالفنی الشباب و خالفنی الشیاب. جوانان با من هم قسم شدند و پیرمردان با من مخالفت کردند.

علیک بالاحداث فإنهم اسرع الی کل خیر. راوی میگوید عرض کردم برادران یوسف آمدند نزد یوسف گفتند ما اینکارها را کردیم یوسف گفت لاتثریب علیکم الیوم همین الآن بخشیدم و تمام شد، رفتند پیش پدر گفتند بابا ما را ببخش گفت سوف أستغفر لکم بعدا برایتان استغفار میکنم یعنی هنوز از دلم بیرون نرفته سؤال کردند این تفاوت چرا بود؟ حضرت فرمودند لأن قلب الشابّ أرقّ من قلب الشیخ. البته باید در چارچوب حرکت کرد.

من تبریز و آذربایجان شرقی را هم قبل آمدن ایشان رفتم هم بعد آمدن ایشان رفتم البته آقایان قبل ایشان هم تلاش داشتند اما تعاطف مردم نشانه تلاشهای وافر مرحوم آل هاشم است.

برای ترویح ارواح همه شهدا و این اعزه و همه کسانی که در راه انقلاب به شهادت رسیدند یک حمد و سوره قرائت می‌کنیم.

 

[1]. سوره مبارکه مریم، آیه 96.

[2]. عیون أخبار الرضا، ج2، ص87.